Sektor: Šumarstvo i drvna tehnologija
Naziv kurikula strukovnog obrazovanja: Pomoćni stolar / Pomoćna stolarica
Kvalifikacija koja se stječe završetkom obrazovanja: Pomoćni stolar / Pomoćna stolarica
Razina kvalifikacije prema HKO-u: 3
Minimalan obujam kvalifikacije (CSVET): 126 CSVET
Uvjeti za upis strukovnog kurikula: Kvalifikacija na 1. razini HKO-a: Dokaz o nepostojanju zdravstvenih kontraindikacija za navedenu kvalifikaciju sukladno važećem popisu zdravstvenih zahtjeva izdanom od strane nadležnoga ministarstva
Ključne značajke kurikuluma:
- Naziv i kvalifikacija: Kurikulum nosi naziv “Pomoćni stolar / Pomoćna stolarica”, a ista se kvalifikacija stječe završetkom obrazovanja.
- Obrazovni sektor: Šumarstvo i drvna tehnologija, podsektor Drvna tehnologija.
- Razina kvalifikacije: Kvalifikacija je na 3. razini prema Hrvatskom kvalifikacijskom okviru (HKO).
- Obujam kvalifikacije: Minimalni obujam kvalifikacije je 126 CSVET bodova. Od toga, najmanje 60 CSVET bodova mora biti na razini 3 ili višoj. Obujam ishoda učenja podijeljen je na 4. ciklus (42 CSVET) i 5. ciklus (84 CSVET). Od ukupnog obujma, 83 CSVET boda su iz strukovnog dijela kvalifikacije (što čini 66%), a 43 boda iz općeg obrazovanja.
- Uvjeti za upis: Potrebna je kvalifikacija na 1. razini HKO-a (završena osnovna škola) te dokaz o nepostojanju zdravstvenih kontraindikacija za navedenu kvalifikaciju, sukladno važećem popisu zdravstvenih zahtjeva izdanom od strane nadležnog ministarstva.
- Uvjeti stjecanja kvalifikacije: Stjecanje kvalifikacije zahtijeva ostvarenih najmanje 126 CSVET bodova (od čega 83 CSVET iz strukovnog i 43 iz općeg obrazovanja) te izradu i obranu završnog rada.
- Završni rad: Završni rad je projektni zadatak u kojemu učenik treba pokazati samostalnost u analizi problema, izradi i izvedbi mogućih rješenja, primjenjujući usvojeno znanje i vještine stečene tijekom cjelokupnoga obrazovanja za stjecanje kvalifikacije Pomoćni stolar / Pomoćna stolarica. Za kvalifikacije razine 3, provjera se provodi izradom i obranom završnoga praktičnog rada. Provedba završnog rada temelji se na Zakonu o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi, Pravilniku o izradbi i obrani završnoga rada te Nacionalnom kurikulumu za strukovno obrazovanje.
- Provedba kurikuluma: Kurikulum se primjenjuje za učenike I. razreda srednje škole od školske godine 2025./2026., za II. razrede od 2026./2027., a za III. razrede od 2027./2028..
- Učenje temeljeno na radu: Integrirano je u strukovni kurikul kroz nastavni modul Stručna praksa, i to rješavanjem stvarnih ili simuliranih zadataka u školskim specijaliziranim učionicama/praktikumima za ručnu i strojnu obradu drva. Ako škola nije opremljena svim strojevima, dio ishoda učenja može se stjecati u regionalnim centrima kompetentnosti ili kod poslodavca. Zadatci su osmišljeni da odgovaraju stvarnim radnim situacijama radnog mjesta, a vođeni proces učenja i poučavanja trebao bi biti u što većoj mjeri isprepleten s učenjem temeljenim na radu u školskim radionicama/praktikumima radi vizualnog kontakta s alatima i strojevima.
- Sastavnice kurikuluma: Uključuje obvezne predmete općeg obrazovanja (npr. Hrvatski jezik, Matematika, Strani jezik, Politika i gospodarstvo, Tjelesna i zdravstvena kultura, Informatika, Čovjek i okolina) te obvezne strukovne module. Nastava se u pravilu izvodi modularno, uz mogućnost povezivanja s nastavnim predmetima.
- Obvezni strukovni moduli uključuju: Zaštita na radu u stolarskoj radionici, Osnove stolarstva (Ručno radno mjesto i radni prostori, Ručni alati, Vezovi i spojevi), Materijali i drvni proizvodi (Masivno drvo, furniri, Osnove drvnih i nedrvnih materijala, Poznavanje proizvoda), Sušenje i savijanje drva (Stovarište građe, Osnove sušenja i savijanja drva), Ručni mehanizirani alati (za piljenje, blanjanje, brušenje, profiliranje, bušenje), Strojevi za obradu drva i drvnih materijala (Poznavanje strojeva, Strojevi za grubo krojenje), Skladišta u stolarskoj radionici (alata i okova, suhe građe i gotovih proizvoda), Komunikacija (Osnove komunikacijskih vještina), Terenski rad (Asistencija stolaru), Strojevi za sekundarnu obradu drva (krojenje na točne dimenzije, oblaganje rubova, blanjanje, bušenje, profiliranje), Priprema podloge i sastavljanje drvnih proizvoda (za završno bojenje i lakiranje, sastavljanje i okivanje), Ukrašavanje drva (crtanjem, ručnim rezbarenjem, pirografijom) te Transport i pakiranje (gotovih proizvoda, ručni transport).
- Materijalni uvjeti: Za izvedbu kurikuluma potrebna je standardna učionica opremljena računalom, projektorom, internetom, računalnim programima te stolarski praktikum i/ili drvodjeljska tvrtka opremljena alatima i strojevima za obradu drva. Minimalni uvjeti stolarskog praktikuma uključuju ručna radna mjesta s odgovarajućim ručnim alatima, ručno mehanizirane alate, strojeve za obradu drva (piljenje, blanjanje, glodanje, brušenje, bušenje, dubljenje), skladišne prostore, sustave za odsis piljevine te ormariće za osobne alate i zaštitnu opremu.
- Prohodnost:
- Horizontalna prohodnost: Nakon završene škole, učenici su osposobljeni za obavljanje pomoćnih poslova unutar sektora Šumarstvo i drvna tehnologija, podsektoru Drvna tehnologija. Mogu se uključiti u programe osposobljavanja, usavršavanja i prekvalifikacije u sustavu cjeloživotnog učenja.
- Vertikalna prohodnost: Nakon stečene kvalifikacije, moguć je nastavak obrazovanja na razinu 4.1. HKO-a.
- Praćenje kvalitete: U procesu praćenja kvalitete primjenjuju se aktivnosti poput istraživanja i anonimnog anketiranja učenika i nastavnika o izvođenju nastave, literaturi, podršci učenicima, radnom opterećenju, provjerama znanja i komunikaciji. Također se provodi analiza uspjeha učenika, prolaznosti, izostanaka, transparentnosti provjera i ostvarenosti ishoda učenja, te analiza materijalnih i kadrovskih uvjeta. Postupci vrednovanja usmjereni su na praćenje i provjeru postignuća prema ishodima učenja, usmenim i pisanim provjerama znanja te provjerama stečenih vještina kroz projektne i problemske zadatke.
Ciljevi posebnog kurikuluma:
Učenici će po završetku programa moći:
- Prepoznati vrste opasnosti u stolarskoj radionici.
- Koristiti zaštitna sredstva pri radu u stolarskoj radionici.
- Izvesti početnu pripremu radnog prostora.
- Prepoznati alate i okove u skladištu alata i okova.
- Koristiti odgovarajući ručni alat za obradu drva.
- Pravilno primijeniti alate za mjerenje i zacrtavanje na drvu i drvnim materijalima.
- Razlikovati masivno drvo prema vrsti, namjeni i dimenzijama.
- Asistirati kod ručne izrade spojeva i vezova.
- Razlikovati drvne materijale prema vrsti i namjeni.
- Razlikovati okove i završne premaze prema vrsti i namjeni.
- Sudjelovati u punjenju i pražnjenju sušionice.
- Razlikovati načine savijanja drva.
- Razlikovati vrste građevinske stolarije.
- Prepoznati odgovarajuće ručne mehanizirane alate za piljenje i blanjanje drva i drvnih materijala.
- Koristiti ručne mehanizirane alate prema uputama.
- Asistirati prema uputama kod strojne izrade drvnih proizvoda.
- Asistirati prema uputama kod sastavljanja i okivanja proizvoda.
- Zapakirati gotove proizvode od drva i drvnih materijala prema uputama.
- Ručno transportirati odgovarajućim sredstvom gotove proizvode, drvnu građu i materijale.
- Izraziti se crtanjem na drvu, ručnim rezbarenjem drva i tehnikom pirografije.