
Sektor: Strojarstvo, brodogradnja i metalurgija
Naziv kurikula strukovnog obrazovanja: Strukovni kurikul za stjecanje kvalifikacije automehatroničar/automehatroničarka
Kvalifikacija koja se stječe završetkom obrazovanja: automehatroničar/automehatroničarka
Razina kvalifikacije prema HKO-u: 4.1
Minimalan obujam kvalifikacije (CSVET): 182 CSVET
Uvjeti za upis strukovnog kurikula: Kvalifikacija na 1. razini HKO-a: Dokaz o nepostojanju zdravstvenih kontraindikacija za navedenu kvalifikaciju sukladno važećem popisu zdravstvenih zahtjeva izdanom od strane nadležnoga ministarstva
Ključne značajke i ciljevi kurikuluma:
- Razina kvalifikacije: Kvalifikacija se stječe na 4.1 razini Hrvatskoga kvalifikacijskog okvira (HKO).
- Stupanje na snagu: Odluka o uvođenju strukovnog kurikula stupa na snagu prvoga dana od dana objave u “Narodnim novinama”. Dokument je objavljen u “Narodnim novinama” u ponedjeljak, 17. ožujka 2025.. Primjenjuje se za učenike I. razreda srednje škole od školske godine 2025./2026..
- Obujam kvalifikacije: Minimalan obujam kvalifikacije iznosi 182 CSVET boda. Od toga, 140 CSVET bodova odnosi se na strukovni dio kvalifikacije, dok 42 boda otpada na opće obrazovanje. Obujam ishoda učenja na razini ciklusa podijeljen je na 60 CSVET bodova za 4. ciklus i 122 CSVET boda za 5. ciklus.
- Ciljevi obrazovanja:
- Obrazovanje je usmjereno na ostvarenje ishoda učenja neophodnih za stjecanje kompetencija odnosno kvalifikacija za rad.
- Ciljevi uključuju razvoj kognitivnih, praktičnih i socijalnih vještina, te jačanje samostalnosti i odgovornosti za postupanja u određenim situacijama.
- Također se potiče razvoj organizacijskih i komunikacijskih sposobnosti učenika.
- Učenje se temelji na rješavanju problemskih situacija i zadataka iz stvarnog života, provođenju projektnih zadataka te stjecanju kompetencija u stvarnome radnom procesu.
- Potiče se asertivnost i razvijanje suradničkih odnosa, kao i razvijanje samostalnosti i odgovornosti za donošenje odluka.
- Od učenika se očekuje aktivno sudjelovanje u procesu učenja i poučavanja, kao i u procesu vrednovanja i samovrednovanja postignutih ishoda učenja te redovito pohađanje svih oblika nastave.
Po završetku obrazovanja, učenici će moći:
- Planirati vrijeme i prostor potreban za popravak/servis vozila.
- Ustanoviti moguće greške/kvarove na vozilu uz pomoć dijagnostičkih uređaja.
- Montirati/demontirati dijelove.
- Dijagnosticirati kvar i popraviti uređaje za senzoriku.
- Pregledati i kontrolirati vozilo/izvršiti probnu vožnju nakon servisa/otklonjenog kvara.
- Ispitati i popraviti električnu instalaciju vozila.
- Osmisliti načine kako ukloniti kvar (u slučaju nemogućnosti nabave novog dijela).
- Pravilno rukovati standardnim i specijalnim alatima za popravak električnih i hibridnih vozila.
- Redovito servisirati/dijagnosticirati kvar i popraviti komponente na hibridnom i električnom vozilu.
- Odrediti termine servisa/popravka i nabavku potrebnih dijelova za redovni servis.
- Provoditi završnu kontrolu obavljenih radova.
- Cjeloživotno učiti i kontinuirano se profesionalno razvijati.
- Provoditi aktivnosti specijalizirane zaštite na radu, s posebnim naglaskom na automobile pokretane električnim izvorom napona opasnog po život (hibridni i električni automobili).
- Ispunjavati radni nalog tijekom i nakon servisa/popravka (potrebno vrijeme, nabava dijelova, opis izvedenih radova).
- Nabaviti potrebne dijelove za redovni servis.
- Struktura i metodologija učenja:
- Učenje se temelji na problemskim situacijama i zadacima iz stvarnog života, provođenju projektnih zadataka te stjecanju kompetencija u stvarnome radnom procesu.
- Okruženje za ostvarivanje ishoda učenja uključuje licenciranog poslodavca, regionalni centar kompetentnosti (RCK), školsku učionicu, specijaliziranu učionicu ili praktikum, kao i učenje temeljeno na radu kod poslodavca.
- Učenje temeljeno na radu provodi se naukovanjem kod licenciranog poslodavca, a može se provoditi i kod poslodavca, u RCK ili u ustanovi.
- Najmanje 70 CSVET bodova potrebno je ostvariti učenjem temeljenim na radu izvan škole, gdje se učenici postupno uvode u posao te u ograničenom obujmu sudjeluju u radnom procesu uz mentora i/ili nastavnika.
- Ishodi učenja vezani za rad izvan škole usklađuju se između škole i poslodavca.
- Od nastavnika se očekuje da bude kreator procesa učenja, da se koristi novim tehnologijama i da prilagođava sadržaje, metode i oblike rada potrebama i mogućnostima učenika.
- Kurikuli općeobrazovnih predmeta za razinu 4.1 izvode se na temelju Odluke o donošenju kurikula općeobrazovnih predmeta za srednje strukovne škole na razinama 4.1 i 4.2. Popis obveznih strukovnih modula čini 136 CSVET bodova, odnosno 74,72% obujma kvalifikacije.
- Fleksibilnost i izbornost:
- Kurikulum uključuje izborne strukovne module u obujmu od 4 CSVET boda (2,2%).
- Učenici u trećem razredu biraju jedan od dva ponuđena izborna bloka, svaki u ukupnom obujmu od 4 CSVET boda:
- Izborni blok 1: Vulkanizerski poslovi (2 CSVET boda) i Zavarivanje (2 CSVET boda).
- Izborni blok 2: Održavanje vozila (2 CSVET boda) i Održavanje guma (2 CSVET boda).
Završni rad:
- Obrazovanje se završava provjerom strukovnog znanja, vještina te pripadne samostalnosti i odgovornosti, koja se provodi izradom i obranom završnoga rada.
- Za kvalifikaciju razine 4.1, završni rad uključuje praktični rad i provjeru ostaloga strukovnog znanja i vještina.
- Završni rad je projektni zadatak u kojemu učenik demonstrira samostalnost u analizi problema, izradi mogućih rješenja i njihovoj izvedbi, primjenjujući usvojeno znanje i vještine tijekom cjelokupnoga obrazovanja.
- Učenik pristupa obrani završnog rada nakon što su svi ishodi učenja/moduli u trećem razredu pozitivno ocijenjeni.
Mogućnosti napredovanja (Prohodnost):
- Horizontalna prohodnost: Omogućena je prohodnost u drugu kvalifikaciju iste ili niže razine uz polaganje razlikovnih sadržaja specifičnih za tu kvalifikaciju. Općeobrazovni predmeti na razini su 4. Omogućena je prohodnost i unutar sektora Strojarstvo, brodogradnja i metalurgija s obzirom na to da prvi, te određeni sadržaji drugog i trećeg razreda imaju isti sadržaj.
- Vertikalna prohodnost: Učenici koji završe ovaj program imaju mogućnost nastavka obrazovanja za stjecanje kvalifikacije razine 4.2 unutar sektora Strojarstvo, brodogradnja i metalurgija.
Vrednovanje i osiguravanje kvalitete:
- Postupci vrednovanja usmjereni su na praćenje i provjeru postignuća prema ishodima učenja.
- Vrednovanje se provodi kroz kombinaciju hibridnog vrednovanja (pisane provjere znanja i vještina) i unutarnjeg vrednovanja (kontinuirano praćenje od strane nastavnika, mentora i samovrednovanje učenika).
- Kriteriji za vrednovanje određeni su strukovnim kurikulom, a provode ga nastavnik i mentor kod poslodavca.
- Praćenje napredovanja učenika temelji se na procjenama razvoja odgovornosti, samoinicijativnosti, komunikacije i suradnje.
- Praćenje kvalitete i uspješnosti izvedbe kurikula uključuje:
- Anonimno anketiranje učenika o nastavi, literaturi, podršci, radnom opterećenju i komunikaciji s nastavnicima.
- Istraživanje i anketiranje nastavnika, te njihova samoevaluacija o odnosu prema procesu učenja, radnoj okolini i učenicima.
- Analizu uspjeha, transparentnosti i objektivnosti provjera znanja.
- Analizu materijalnih i kadrovskih uvjeta.
- Održavanje uspješne suradnje s roditeljima i skrbnicima radi informiranja i povratnih informacija.
- Ispitivanje poslodavaca koji sudjeluju u obrazovanju učenika te bivših učenika radi povratnih informacija o pripremi za svijet rada i uspješnosti.