Elektroinstalater / Elektroinstalaterka




Sektor: Elektrotehnika i računarstvo

Naziv kurikula strukovnog obrazovanja: Strukovni kurikul za stjecanje kvalifikacije elektroinstalater/elektroinstalaterka

Kvalifikacija koja se stječe završetkom obrazovanja: elektroinstalater/elektroinstalaterka

Razina kvalifikacije prema HKO-u: 4.1

Minimalan obujam kvalifikacije (CSVET): 182 CSVET

Uvjeti za upis strukovnog kurikula: Kvalifikacija na 1. razini HKO-a: Dokaz o nepostojanju zdravstvenih kontraindikacija za navedenu kvalifikaciju sukladno važećem popisu zdravstvenih zahtjeva izdanom od strane nadležnoga ministarstva

Ključne značajke i ciljevi kurikuluma:

  • Razina kvalifikacije: Kvalifikacija se stječe na 4.1 razini Hrvatskoga kvalifikacijskog okvira (HKO).
  • Stupanje na snagu: Odluka o uvođenju strukovnog kurikula stupila je na snagu prvoga dana od dana objave u “Narodnim novinama”, a objavljena je u ponedjeljak, 17. ožujka 2025.. Primjenjuje se za učenike I. razreda srednje škole od školske godine 2025./2026..
  • Obujam kvalifikacije: Minimalan obujam kvalifikacije iznosi 182 CSVET boda. Obujam ishoda učenja na razini ciklusa podijeljen je na 60 CSVET bodova za 4. ciklus i 122 CSVET boda za 5. ciklus.
  • Ciljevi obrazovanja: 
    • Obrazovanje je usmjereno na ostvarenje ishoda učenja neophodnih za stjecanje kompetencija odnosno kvalifikacija za rad.
    • Ciljevi uključuju razvoj kognitivnih, praktičnih i socijalnih vještina, te jačanje samostalnosti i odgovornosti za postupanja u određenim situacijama.
    • Također se potiče razvoj organizacijskih i komunikacijskih sposobnosti učenika.
    • Učenje se temelji na rješavanju problemskih zadataka iz stvarnog života.

Po završetku obrazovanja, učenici će moći: 

  • Primijeniti propisane postupke zaštite na radu, zaštite od požara, zaštite od udara električne struje i zaštite od utjecaja opasnih tvari.
  • Odabrati i koristiti strojeve i alate za strojnu obradu materijala prema tehničkoj dokumentaciji.
  • Primijeniti ručni električni alat za rezanje, brušenje i bušenje te alate za obradu materijala.
  • Izraditi tehničku dokumentaciju uporabom računalnog programa.
  • Razlikovati i primijeniti osnovne elektrotehničke koncepte poput simbola, zakona istosmjernih i izmjeničnih strujnih krugova, mjerenja i proračuna električnih veličina.
  • Izvoditi osnovne proračune električnih instalacija i poznavati projektnu i radnu dokumentaciju.
  • Razlikovati materijale za vodiče i izolacijske materijale, te načine označavanja vodiča, vodova i kabela.
  • Primijeniti postupke obrade i spajanja električnih vodova i kabela.
  • Postavljati instalacijske kanale i/ili cijevi, polagati električne vodove, kabele i instalacijski materijal, te spajati i provjeravati ispravnost spojeva.
  • Koristiti brojevne sustave za prikaz digitalnih podataka, logičke sklopove, te razumjeti principe rada poluvodičkih dioda, tranzistora i optoelektroničkih elemenata.
  • Razlikovati ulogu aktivnih i pasivnih energetskih komponenti te primijeniti sklopove energetske elektronike za upravljanje energijom.
  • Odabrati i instalirati odgovarajuće komponente za električne uređaje, spajati ih na postojeće instalacije i provjeravati ispravnost.
  • Zaštititi električne instalacije i uređaje od preopterećenja, kratkog spoja i strujnog udara, te provoditi mjere zaštite.
  • Opisati dijelove elektroenergetskog sustava i elektrana, te analizirati utjecaj obnovljivih izvora energije na okoliš.
  • Izvoditi, spajati i provjeravati ispravnost elektroenergetskih instalacija u raznim postrojenjima.
  • Primijeniti sredstva djelotvorne poslovne komunikacije i koristiti programske alate za poslovno i elektroničko komuniciranje.
  • Analizirati tehničke podatke električnih strojeva i instalacija, te izraditi tehničku dokumentaciju.
  • Izvoditi električne instalacije za strojeve, spajati ih i otklanjati smetnje.
  • Instalirati i održavati sustave električne rasvjete, uključujući odabir, ugradnju, provjeru i otklanjanje kvarova.
  • Montirati i spajati elemente transformatorskih i rasklopnih postrojenja te postaviti zaštitu.
  • Izvoditi građevinske radove za niskonaponske nadzemne mreže, polagati vodove, te raditi na kabelskim mrežama i razvodnim ormarima.
  • Izvoditi, priključivati i ispitivati instalacije u različitim elektroenergetskim postrojenjima.
  • Raditi sa signalnim instalacijama i sustavima, uključujući električne ugradbene sustave, kontrolu pristupa i videonadzor.
  • Raditi s pomoćnim izvorima električne energije, mikrovjetroelektranama i fotonaponskim sustavima javne rasvjete.
  • Ugraditi i ožičiti komponente sustava pametnih instalacija, testirati ih i izdati potvrdu o ispravnosti.
  • Instalirati, održavati i popravljati proizvodna postrojenja električne energije.
  • Primijeniti mjere zaštite pri radu na visini i pri radu s teretom, te provoditi postupke spašavanja i prve pomoći.
  • Postavljati i armirati stupove dalekovoda, postavljati izolatore, razvlačiti vodiče i pričvršćivati ih.

Struktura i metodologija učenja:

  • Učenje se temelji na problemskim situacijama i zadacima iz stvarnog života.
  • Dominantni nastavni sustav često je heuristička nastava ili učenje temeljeno na radu u stvarnoj radnoj situaciji, potičući samostalni rad, rad u paru, skupini i timu.
  • Okruženje za ostvarivanje ishoda učenja uključuje licenciranog poslodavca, regionalni centar kompetentnosti (RCK), školsku učionicu, specijaliziranu učionicu ili praktikum, kao i učenje temeljeno na radu kod poslodavca.
  • Ishodi učenja vezani za rad izvan škole usklađuju se između škole i poslodavca.

Završni rad:

  • Obrazovanje se završava provjerom strukovnog znanja, vještina te pripadne samostalnosti i odgovornosti, koja se provodi izradom i obranom završnoga rada.
  • Za kvalifikaciju razine 4.1, završni rad uključuje praktični rad te provjeru ostaloga strukovnog znanja i vještina.
  • Završni rad je projektni zadatak u kojemu učenik demonstrira samostalnost u analizi problema, izradi mogućih rješenja i njihovoj izvedbi, primjenjujući usvojeno znanje i vještine tijekom cjelokupnoga obrazovanja.
  • Učenik pristupa obrani završnog rada nakon što su svi ishodi učenja/moduli u trećem razredu pozitivno ocijenjeni.

Mogućnosti napredovanja (Prohodnost):

  • Horizontalna prohodnost: Omogućena je prohodnost u drugu kvalifikaciju iste ili niže razine uz polaganje razlikovnih sadržaja specifičnih za tu kvalifikaciju. Unutar podsektora elektrotehnike, prvi razred te određeni sadržaji drugog i trećeg razreda imaju isti sadržaj, što omogućuje prohodnost u drugu kvalifikaciju iste razine.
  • Vertikalna prohodnost: Učenici koji završe ovaj program imaju mogućnost nastavka obrazovanja za stjecanje kvalifikacije razine 4.2 u sektoru Elektrotehnika i računarstvo. Također, mogu nastaviti usavršavati svoje vještine i kompetencije raznim oblicima neformalnog i informalnog učenja u području elektrotehnike i elektroenergetike.

Vrednovanje i osiguravanje kvalitete:

  • Vrednovanje se provodi kroz kombinaciju hibridnog vrednovanja (pisane provjere znanja i vještina) i unutarnjeg vrednovanja (kontinuirano praćenje od strane nastavnika, mentora i samovrednovanje učenika).
  • Kriteriji za vrednovanje određeni su strukovnim kurikulom, a provode ga nastavnik i mentor kod poslodavca.
  • Predlažu se prilagodbe za učenike s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uključujući individualizirani kurikul, kontinuirano vrednovanje za učenje, te prilagođene zadatke i podršku nastavnika.