Sektor: Turizam i ugostiteljstvo
Naziv kurikula strukovnog obrazovanja: Pomoćni kuhar / Pomoćna kuharica
Kvalifikacija koja se stječe završetkom obrazovanja: Pomoćni kuhar / Pomoćna kuharica
Razina kvalifikacije prema HKO-u: 3
Minimalan obujam kvalifikacije (CSVET): 126 CSVET
Uvjeti za upis strukovnog kurikula: Kvalifikacija na 1. razini HKO-a: Dokaz o nepostojanju zdravstvenih kontraindikacija za navedenu kvalifikaciju sukladno važećem popisu zdravstvenih zahtjeva izdanom od strane nadležnoga ministarstva
Ključne značajke kurikuluma:
- Naziv i kvalifikacija: Kurikulum nosi naziv “Pomoćni kuhar / Pomoćna kuharica”, a ista kvalifikacija se stječe po završetku obrazovanja. Riječi i pojmovi koji imaju rodno značenje odnose se jednako na oba roda.
- Razina kvalifikacije: Kvalifikacija je na 3. razini prema Hrvatskom kvalifikacijskom okviru (HKO).
- Obujam kvalifikacije: Minimalni obujam kvalifikacije je 126 CSVET bodova. Od toga, najmanje 60 CSVET bodova mora biti na razini 3 ili višoj.
- Struktura ishoda učenja: Obuhvaća 4. ciklus (42 CSVET) i 5. ciklus (84 CSVET) ishoda učenja. Od ukupnog obujma, 83 CSVET boda su iz strukovnog dijela kvalifikacije (što čini 66%), a 43 boda iz općeg obrazovanja.
- Uvjeti za upis: Potrebna je kvalifikacija na 1. razini HKO-a te dokaz o nepostojanju zdravstvenih kontraindikacija za navedenu kvalifikaciju.
- Uvjeti stjecanja kvalifikacije: Stjecanje kvalifikacije zahtijeva ostvarenih najmanje 126 CSVET bodova (od čega 83 CSVET iz strukovnog i 43 iz općeg obrazovanja) te izradu i obranu završnog rada.
- Završni rad: Završni rad je projektni zadatak u kojem učenik treba pokazati samostalnost u analizi problema, izradi i izvedbi mogućih rješenja primjenjujući usvojeno znanje i vještine stečene tijekom cjelokupnog obrazovanja. Za kvalifikacije razine 3, provjera se provodi izradom i obranom završnog praktičnog rada. Provodi se na temelju Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi te Pravilnika o izradbi i obrani završnog rada.
- Provedba kurikuluma: Kurikulum se primjenjuje za učenike I. razreda srednje škole od školske godine 2025./2026., za II. razrede od 2026./2027., a za III. razrede od 2027./2028..
- Učenje temeljeno na radu: Učenje temeljeno na radu integrirano je u kurikulum kroz rješavanje problemskih zadataka koji se mogu simulirati u školskim specijaliziranim učionicama/praktikumima/radionicama, regionalnim centrima kompetentnosti ili kod poslodavca. Zadatci su osmišljeni da odgovaraju stvarnim radnim situacijama. Ovaj način učenja čini 40-50% procesa učenja i poučavanja.
- Sastavnice kurikuluma: Uključuje obvezne predmete općeg obrazovanja (npr. Hrvatski jezik, Matematika, Strani jezik) i obvezne strukovne module (npr. Zaštita na radu u ugostiteljstvu, Higijena u ugostiteljstvu, Priprema živežnih namirnica, Gotovljenje jela). Nastava se u pravilu izvodi modularno.
- Materijalni uvjeti: Za izvedbu kurikuluma potrebni su specifični materijalni uvjeti i okruženje za učenje, što uključuje izvođenje ishoda učenja u odgojno-obrazovnim skupinama te obveznu zaštitnu odjeću, obuću i opremu.
- Prohodnost: Nakon završetka škole, učenici su osposobljeni za obavljanje pomoćnih poslova u kuhinji ugostiteljskog objekta. Omogućena je vertikalna prohodnost za nastavak obrazovanja na razinu 4.1. HKO-a. Postoji i horizontalna prohodnost kroz mogućnost uključivanja u programe osposobljavanja, usavršavanja i prekvalifikacije.
- Praćenje kvalitete: Preporučeni načini praćenja kvalitete uključuju vanjsko vrednovanje i praćenje nastavnika, prolaznost učenika na završnom radu i nakon školovanja te samovrednovanje nastave.
Ciljevi posebnog kurikuluma:
Učenici će po završetku programa moći:
- Primijeniti propise i načela zaštite na radu te HACCP sustav.
- Održavati osobnu higijenu te higijenu radnog prostora.
- Koristiti kuhinjsko posuđe, alate, strojeve i termičke uređaje.
- Objasniti vrste, podjelu i primjenu namirnica biljnog i životinjskog podrijetla.
- Koristiti glavne i sporedne kuhinjske prostorije te pripadajući inventar.
- Provjeravati ispravnost namirnica.
- Primijeniti postupke pripreme i obrade namirnica.
- Provesti mjerenje količina namirnica prema zadanoj recepturi i nalogu kuhara.
- Koristiti toplinske uređaje pri gotovljenju jela.
- Pripremati jednostavna slana jela prema zadanoj namirnici.
- Izraditi zadano jednostavno slatko jelo.
- Dekorirati i servirati jednostavno jelo prema gastronomskim pravilima i uputama kuhara.
- Izdvojiti i rasporediti otpad u kuhinji.
- Provesti postupak zbrinjavanja neiskorištenih namirnica prema njihovoj namjeni.
- Primijeniti osnovna komunikacijska pravila poslovnog bontona.
- Koristiti potrebne informacijsko-komunikacijske tehnologije.