Vozač motornog vozila / Vozačica motornog vozila




Sektor: Promet i logistika

Naziv kurikula strukovnog obrazovanja: Vozač motornog vozila / Vozačica motornog vozila

Kvalifikacija koja se stječe završetkom obrazovanja: Vozač motornog vozila / Vozačica motornog vozila

Razina kvalifikacije prema HKO-u: 4.1

Minimalan obujam kvalifikacije (CSVET): 180 CSVET

Uvjeti za upis strukovnog kurikula: Kvalifikacija na 1. razini HKO-a: Dokaz o nepostojanju zdravstvenih kontraindikacija za navedenu kvalifikaciju sukladno važećem popisu zdravstvenih zahtjeva izdanom od strane nadležnoga ministarstva

Ključne značajke i ciljevi kurikuluma:

  • Razina kvalifikacije: Kvalifikacija se stječe na 4.1 razini Hrvatskoga kvalifikacijskog okvira (HKO).
  • Stupanje na snagu: Odluka o uvođenju ovog strukovnog kurikula stupa na snagu prvoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«. Objavljena je u »Narodnim novinama« u ponedjeljak, 27. siječnja 2025.. Primjenjuje se postupno: Za učenike I. razreda srednje škole od školske godine 2025./2026., za učenike II. razreda srednje škole od školske godine 2026./2027., za učenike III. razreda srednje škole od školske godine 2027./2028..
  • Obujam kvalifikacije: Minimalan obujam kvalifikacije iznosi 180 CSVET bodova. Od toga, uvjeti stjecanja kvalifikacije podrazumijevaju stečenih 138 CSVET bodova iz strukovnog dijela (od čega najmanje 120 CSVET bodova na razini 4 ili višoj razini Skupa ishoda učenja – SIU-a) i 42 boda iz općeg obrazovanja. Obujam ishoda učenja na razini ciklusa podijeljen je na:
    • 60 CSVET bodova za 4. ciklus.
    • 120 CSVET bodova za 5. ciklus.
  • Ciljevi obrazovanja: Obrazovanje za stjecanje kvalifikacije Vozač motornog vozila / Vozačica motornog vozila usmjereno je na:
  • Ostvarenje ishoda učenja nužnih za stjecanje kompetencija odnosno kvalifikacija za rad.
  • Razvoj kognitivnih, praktičnih i socijalnih vještina te jačanje samostalnosti i odgovornosti za postupanja u određenim situacijama.
  • Razvoj organizacijskih i komunikacijskih sposobnosti učenika. Učenje se također temelji na problemskim situacijama i zadacima iz stvarnog života, provođenju projektnih zadataka te stjecanju kompetencija u stvarnom radnom procesu, potičući asertivnost, suradničke odnose, samostalnost i odgovornost za donošenje odluka.

Po završetku obrazovanja, učenici će moći:

  • Sudjelovati u pripremanju i planiranju prijevoza tereta i putnika u cestovnom prometu.
  • Preuzimati, ukrcavati i iskrcavati teret te rukovati ručnom prekrcajnom mehanizacijom i slagati i učvršćivati teret.
  • Upravljati teretnim motornim vozilom i skupom teretnih vozila te obavljati prijevoz tereta i putnika cestovnim motornim vozilom.
  • Koristiti se prijevoznom dokumentacijom u cestovnom prijevozu tereta i putnika.
  • Sudjelovati u poslovima održavanja cestovnoga motornog vozila, opreme i uređaja u funkcionalnom stanju.
  • Komunicirati s nadređenim suradnicima i korisnicima prijevozne usluge u cestovnom prijevozu tereta i putnika.
  • Osigurati kvalitetu usluge u prijevozu tereta i putnika.
  • Primijeniti pravila sigurnosti, zaštite na radu i zaštite okoliša u prijevozu tereta i putnika cestovnim motornim vozilom.

Struktura i metodologija učenja:

  • Učenje se temelji na problemskim situacijama i zadatcima iz stvarnog života, na provođenju projektnih zadataka te stjecanju kompetencija u stvarnome radnom procesu.
  • Okruženje za ostvarivanje ishoda učenja uključuje licenciranog poslodavca, regionalni centar kompetentnosti, školsku učionicu, specijaliziranu učionicu ili praktikum, kao i učenje temeljeno na radu kod poslodavca. Ishodi učenja vezani za rad izvan škole usklađuju se između škole i poslodavca.
  • Nastava se izvodi modularno, ali to ne isključuje mogućnost povezivanja s općeobrazovnim nastavnim predmetima.
  • Učenje temeljeno na radu provodi se kroz dva oblika: integrirano u strukovni kurikul (kroz situacijsku i problemsku nastavu u školskim specijaliziranim učionicama i praktikumima za simulaciju) te učenje na radnome mjestu (kod poslodavca, uz mentora).

Fleksibilnost i izbornost:

  • Ukupan obujam izbornih strukovnih modula iznosi 20 CSVET bodova, što čini 11,11% kvalifikacije.
  • Učenici biraju izborne module do predviđenog broja CSVET bodova.
  • Primjeri izbornih modula po razredima uključuju:
    • U prvom razredu (4 CSVET boda): Osnove poduzetništva, Ekonomika poslovanja u cestovnom prometu, Ergonomija u prometu.
    • U drugom razredu (8 CSVET bodova): Organizacija poduzeća u cestovnom prometu, Održivost cestovnog prometa.
    • U trećem razredu (4 CSVET boda): Inteligentni transportni sustavi u cestovnom prometu, Sustavi integriranog prijevoza putnika, Intermodalne tehnologije, Upravljanje skupom teretnih vozila.
  • Učenici također odabiru jedan od dva ponuđena strana jezika (engleski ili njemački) kao obvezne strukovne module.

Završni rad:

  • Strukovni kurikul završava provjerom strukovnog znanja, vještina te pripadne samostalnosti i odgovornosti, koja se provodi izradom i obranom završnoga rada.
  • Za kvalifikaciju razine 4.1, završni rad uključuje praktični rad te provjeru ostaloga strukovnog znanja i vještina predviđenih ishodima učenja kurikula.
  • Završni rad je projektni zadatak u kojemu učenik treba pokazati samostalnost u analizi problema, izradi i izvedbi mogućih rješenja, primjenjujući usvojeno znanje i vještine stečene tijekom cjelokupnoga obrazovanja.
  • Učenik pristupa izradi i obrani završnog rada nakon što su svi skupovi ishoda učenja/moduli u trećem razredu pozitivno ocijenjeni i nakon što je položio ispit iz Upravljanja vozilom C kategorije pri ovlaštenoj stručnoj organizaciji za provođenje ispita u autoškolama. Učenik prelazi u treći razred nakon što je stekao i pozitivno ocijenjen iz svih modula u drugom razredu te položio ispit iz Prometnih propisa i sigurnosnih pravila i Pružanja prve pomoći pri ovlaštenoj stručnoj organizaciji.

Mogućnosti napredovanja (Prohodnost):

  • Horizontalna prohodnost:
    • Općeobrazovni nastavni predmeti su na razini 4.1 HKO-a, što omogućuje prohodnost u drugu kvalifikaciju iste ili niže razine uz polaganje razlikovnih sadržaja specifičnih za pojedinu kvalifikaciju.
    • Učenici upisuju ovaj kurikul nakon završene osnovne škole i stoga ne trebaju polagati razlikovne sadržaje na početku.
  • Vertikalna prohodnost:
    • Nakon stečene kvalifikacije Vozač motornog vozila / vozačica motornog vozila moguć je nastavak školovanja na razinama 4.2 HKO-a u području podsektora Cestovni promet. Za pojedine module, također se navodi mogućnost nastavka školovanja na razini 4.2 HKO-a u području tehničkih znanosti.

Vrednovanje i osiguravanje kvalitete:

  • Postupci vrednovanja usmjereni su na praćenje i provjeru postignuća prema ishodima učenja.
  • Vrednovanje se provodi u kombinaciji:
    • Hibridnog vrednovanja: putem pisanih provjera znanja i vještina učenika, pri čemu ustanova osigurava sadržajno i metodološki provjerene zadatke i ispite.
    • Unutarnjeg vrednovanja: provodi se u ustanovi i u radnom okruženju tijekom cjelokupnog strukovnog obrazovanja. Provode ga nastavnici i mentori, te polaznici putem samovrednovanja svojega rada.
  • Naglasak je na provjeri postignuća ishoda učenja temeljenog na radu, s procjenama razvoja odgovornosti, samoinicijativnosti te komunikacije i suradnje. Stupnjevi postignuća uključuju: kompetencije su usvojene, kompetencije su djelomično usvojene, kompetencije nisu usvojene.
  • Kriteriji za vrednovanje ostvarenosti ishoda učenja određeni su strukovnim kurikulom. Vrednovanje provode nastavnik u ustanovi i mentor kod poslodavca, koji vode propisane evidencije, te sami polaznici.
  • Aktivnosti praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe kurikula uključuju:
    • Istraživanje i anonimno anketiranje učenika o izvođenju nastave, resursima za učenje, procesu učenja i poučavanja, radnom opterećenju (CSVET), provjerama znanja i komunikaciji s nastavnicima.
    • Istraživanje i anketiranje nastavnika o istim pitanjima.
    • Analiza uspjeha, transparentnosti i objektivnosti provjera znanja i ostvarenosti ishoda učenja.
    • Analiza materijalnih i kadrovskih uvjeta potrebnih za izvođenje procesa učenja i poučavanja.
    • Samoevaluacija nastavnika o svom odnosu prema procesu učenja, radnoj okolini i polaznicima, s procjenom uvjeta održavanja nastave, stanja opreme, uspješnosti ostvarenja ishoda učenja, utjecaja metoda rada, redovitosti pohađanja nastave te aktivnosti i angažiranosti učenika.
  • Usporedbom rezultata anketa između polaznika i nastavnika dobiva se pregled uspješnosti izvedbe strukovnog kurikula, a nastavnicima uvid u pouzdanost procjene kvalitete svojega rada.